jueves, 16 de enero de 2014

SkyCycle: Un revolucionària infraestructura ciclista per a transformar la xarxa de transport de Londres

L'objectiu de l'alcalde de Londres és que la ciutat siga la millor i més important del món. No obstant això, la xarxa de transport de la capital està saturada i s'enfronta a un repte de creixement de població del 12 per cent durant la pròxima dècada. El govern s'ha compromès en invertir en transport, mitjançant la planificació d'aeroports, trens d'alta velocitat i una infraestructura de ponts al llarg del riu Tàmesi. L’estratègia de l’alcalde també busca atendre les necessitats dels vianants i ciclistes als carrers concorreguts de la ciutat i a les zones on l'espai públic és deficient. El ciclisme és positiu per al medi ambient i salut, no obstant això, Londres té un espai molt limitat destinat a un ús eficaç de la bicicleta. Els promotors del projecte SkyCycle creuen que hi ha una necessitat urgent de remodelar la xarxa viària i ampliar l’espai destinat al vehicle de dues rodes sense motor.

Imatge del projecte de Norman Foster

L’arquitecte anglès Norman Robert Foster (Manchester 1935) té entre les mans un projecte batejat amb el nom SkyCycle, es tracta d’una nova visió de l’espai urbà que pot transformar l’ús de la bicicleta a la capital. Seguint el recorregut dels corredors ferroviaris suburbans existents a la ciutat, una via àmplia i segura serà construïda per damunt de les vies dels trens i generarà noves rutes per a bicicletes.

La xarxa SkyCycle proposada segueix les vies dels trens de rodalia existents i ofereix més de 220 quilòmetres de rutes ciclistes segures i lliures d'automòbils, accessibles per més de 200 punts d'accés. Uns sis milions de persones viuen dins la zona d'influència de la xarxa proposada, la meitat dels quals viuen i treballen a 10 minuts d'una entrada a la xarxa. Cada ruta té capacitat per a 12.000 ciclistes a l’hora i millorarà els temps de viatge dels ciclistes fins a 29 minuts.

La idea de SkyCycle és revolucionària i té aplicacions potencials a ciutats de tot el món. Aplicar el pensament lateral -el terme va ser proposat pel psicòleg maltès Edward De Bono per a representar tots aquells camins alternatius que no estem acostumats a utilitzar-, l'experiència en enginyeria dels britànics i la inversió en tecnologia de transport, tot plegat podria conduir a la creació d'un sistema de construcció eficient.

Les línies de ferrocarril de Londres van ser construïdes originàriament per als trens de vapor i segueixen rutes que redueixen la quantitat d'energia consumida i eviten fortes pendents. SkyCycle explota el llegat històric. Els beneficis d’això inclouen l’augment del valor de zones industrials pròximes a línies de ferrocarril sovint infrautilitzades i la cració de nous espais socials i comoditats als carrers principals de la ciutat.

SkyCycle aprofitaria les línies de ferrocarrils de rodalia de Londres

Els primers estudis sobre el sistema SkyCycle indiquen que proporciona mobilitat urbana a un cost molt més baix que la construcció de noves carreteres i túnels. La construcció de la via pot generar oportunitats de desenvolupament d’empreses al llarg de la ruta, sobretot al punts de creuament i estacions de tren. També ha estat objecte d'estudi l'exploració d'idees per al creixement comercial public i privat de la zona. L'equip de treball de SkyCycle continuarà estudiant les diferents alternatives al projecte, el qual ja ha estat presentat a les autoritats del transport de Londres, així com a constructors i contractistes amb experiència ferroviària especialitzada.

Segons la directora del projecte Anna Rose, al llarg de la història de Londres en moltes ocasions els grans projectes d’infraestructures han salvat els negocis de la capital, per exemple, la construcció del sistema de clavegueram va ajudar a eliminar l'amenaça del còlera i mantenir Londres a la avantguarda de la revolució industrial. L’ampliació de la xarxa de metro va fer els desplaçaments de llarga distància possibles. SkyCycle formaria part de la tradicional xarxa de connexions estratègiques de la rodalia al centre de la ciutat, a més d'oferir major capacitat viària -a Londres hi ha a l'any centenars de milions de desplaçaments en bicicleta- i beneficis socials, econòmics, ambientals i de salut a les persones. L’equip de treball del projecte està avaluant la utilització del nou model de transport des de l’anàlisi al moviment ciutadà per la bicicleta.

Pel que fa a l’ús de la bicicleta a Londres, durant l'última dècada, ha augmentat en un 70 per cent  i a les carreteres principals el nombre de ciclistes ha augmentat en un 173 per cent. No obstant això, els viatges en bicicleta són només un 2 per cent de tots els que se'n fan a moltes altres ciutats del Regne Unit i Europa. La seguretat viària és un factor clau: entre 2006 i 2011, el nombre de víctimes ciclistes va augmentar a la meitat. El ciclisme representa tan sols el 2 per cent dels viatges diaris, però representa el 20 per cent de les morts i ferits greus a les carreteres. La creació de carrils bici segregats, el redisseny de les cruïlles i la reducció de la velocitat del trànsit és l'única manera de fer de Londres un model de ciutat oberta a la bicicleta a nivell mundial. L’Anàlisi de les necessitats dels viatgers que utilitzen bicicletes mostra que els ciclistes prefereixen utilitzar les rutes directes. No obstant això, l'espai per a bicicletes està molt restringit a la xarxa viària. Segons l’equip d’SkyCycle la proposta examina com Londres podria esdevenir una ciutat més segura, més accessible per als ciclistes mitjançant l'ús dels corredors no utilitzats existents per damunt de la infraestructura ferroviària, promovent opcions de transport saludables i respectuoses amb el medi ambient.

S'espera que la població de Londres cresca un 12 per cent durant la pròxima dècada, igualant i després superant el seu rècord anterior de 8,6 milions el 1939. A més dels reptes de l'habitatge, amb la manca d'habitatges assequibles i un augment de les llars unipersonals, el creixement de població i el seu envelliment necessita serveis públics i xarxes de transport. El canvi dels patrons d'ús agreuja el funcionament de sistemes que es troben saturats -per exemple, la gent està treballant més lluny de les seues llars i al mateix temps viatja més per Londres en temps d'oci-. El constant augment dels preus de l'energia i les decisions polítiques en matèria de mobilitat no han fet disminuir el domini dels vehicles de motor en les carreteres de Londres, el resultat d’això és un espai públic deficient, amb moltes limitacions per als vianants i en general amb problemes de salut per a les persones -obesitat i falta de puresa en l'aire, etc.-.

Font: http://www.spacesyntax.com/project/skycycle/


Punts negres que observem al projecte:

La gent de Vila-real en Bici pensem en la bici com a mitjà de transport perquè és ràpid, barat, i més net que utilitzar un cotxe. El projecte de Foster suposa construir una infraestructura caríssima i no gaire clara des del punt de vista ecològic.

Cost desmesurat, 6,5 quilòmetres costarien 20 milions de lliures per a un arquitecte que amb el Millenium Bridge va sobrepassar en 2,2 milions de lliures el pressupost inicial de 16 milions.

Segregar el trànsit, cotxes vs bicicletes dóna a entendre que les biciletes molesten. Tota segregació hauria d'estar molt estudiada prèviament .

Més lògic i barat és capacitar els trens per a poder portar la bici. Amb els diners pressupostats fomentarien el transport públic.

I sobretot el millor projecte per a fomentar l'ús de la bicicleta són les campanyes d'educació i comunicació, posar alternatives de transport i sobretot voluntat política.

S'admeten comentaris...

No hay comentarios:

Publicar un comentario