miércoles, 30 de marzo de 2011

BONS CARRERS PER ANAR EN BICI PER VILA-REAL



Fa temps que hi ha una forta polèmica en el mon de la bici urbana. Per un costat els que aboguen que la bici ha de anar per la calçada amb els vehicles a motor. Per un altre els que defensen la circulació per carril bici i voreres prou amples. Tots dos tenen raó, mirem per que.

Els carrers hui en dia son perillosos si els cotxes corren, i se salten la velocitat máxima. Per a millorar la convivència entre vehicles en i sense motor, es tindria que reduir la velocitat a 30 km/h de forma pràctica, no sobre el paper.

Els carrils bici estan molt be, pero es trobem en la limitació de que es molt difícil fer-los en determinats vials amb poc de espai. Moltes vegades es fan d´aquelles maneres amb lo qual pot resultar perillós si circules una mica fort. Fer-los per la vorera, tampoc es la solució perque el conflicte amb el peató es molt fàcil.

En tot cas qui vullga anar en bici, en algun moment deu de eixir del refugi del carril bici i compartir la calçada amb els cotxes. La gent te molts temors e idees sobre alló de menejar-se en bici per Vila-real, que no son realitat. Tots eixos rollos mentals hi ha que deixar-los a casa, i simplement pedalejar. L´altre dia parlava en un amic cicliste, i tenia raò. "Lo millor per promocionar la bici es gastar-la totes les vegades possibles".

Vila-real te un clima fabulós , no te costeres i gran quantitat de carrers molt tranquils. A tots els que vos penseu que no mes ficar la roda al asfalt se vos menjará un Nissan, esteu enganyats. Seguint els consells que varem donar, tot será molt fácil i et sentiras segur.

Dins del consells , volem incidir en dos aspectes que milloren molt la sensació de seguretat del cicliste urbá. Per una banda circular separat un metre dels cotxes estacionats. Ens protegim dels cotxes estacionats (una porta que s'obri) i dificultem l'avançament del cotxe de darrere si el carrer es estret. Si circulem massa a la dreta podem "convidar" al cotxe que ens avance amb poca distancia. Açó acollona a qualssevol. Vos puc assegurar que el 98 % dels cotxes respecten la bici, i no avancen, ni piten, ni res....

Un altre aspecte es planificar els trajectes per carrers tranquils. Tots portem algo paregut a un GPS dins per cavilar per on hem de anar, per arribar a un lloc. Pero eixe GPS nostre, está pensant en gastar el cotxe o anar a peu. Hem de buscar carrers alternatius tranquils on pasen pocs cotxes, o els que passen no puguen córrer massa. Es per aixó que vos deixe el mapa de dalt (pulsa per fer-ho gran). Faltaria marcar els carrers peatonals del centre, igual que el camí de la acequia. No els he marcat, perque encara que depens del policia que trobes, et pot caure una multa. El risc es difícil pero possible. I es que en els nostres carrers peatonals, poden passar legalment els cotxes públics i dels residents, pero no les bicis.

Lo ideal seria una web, tipo Google maps, on es ficara un origé i un destí, i ens recomanara una ruta en bici. En molts llocs es treballa en eixa linea. Google oferís el servei per algunes ciutats de fora, i Ride the city, per a cinc de Espanya, i moltes extrangeres. Aci teniu la de Valencia. Fins que un dia tinguem algo paregut a Vila-real, ens tindrem que apanyar en mapes com el meu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario