domingo, 17 de noviembre de 2013

CARRIL BICI A L'ERMITA





Ja tenim ací un projecte moltes vegades anunciat i sempre aparcat: el carril bici a l'Ermitori de la Mare de Déu de Gràcia. Si sou de fora de Vila-real i no coneixeu el paratge, es tracta d'un lloc que és el pulmó de la població i molt apreciat pels vila-realencs com a espai d'oci. Es troba a poc més de 2 km de la ciutat, a més, s'hi arriba per un camí recte, i molt ample (uns 12 metres d'asfalt més la vorera). No es tracta d'una via principal de la ciutat, però porta a un lloc d'oci i representarà una forma d'accés sostenible al nostre patrimoni natural.

L'Ajuntament de Vila-real ha presentat un parell alternatives molt semblants. Estem parlant d'un carril bici bidireccional de 2 metres d'ample, amb una separació feta amb gomes -com la foto- ubicat a la dreta del vial. La màxima del projecte ha estat el baix cost. La principal diferència entre ambdues alternatives es troba en llevar o no un costat d'aparcament. Sembla que l'opció de mantindre el lloc d'aparcament, conforme es veu al croquis és la que tria molta gent. A continuació explicarem per quines raons ens oposem a esta configuració.








1r Si bé 2 metres és l'amplària mínima per a un carril bici bidireccional, en recomanen 3, amb la qual cosa caldria que fora més ample que el projectat, fet imposible si no es lleva l'aparcament d'un costat.

2n Si hi ha cotxes aparcats, haurem d'afegir com a mínin 80 cm als 2 metres de carril bici per a poder crear una distància de seguretat i protecció per possibles obertures de portes de vehicles. En tot cas, la gent per a eixir o entrar a un cotxe estacionat ha d'ocupar el carril bici, amb la qual cosa es podrien generar situacions d'atropellaments de peatons per les bicis, o colisió amb portes.

3r Els cotxes estacionats a la dreta amaguen els ciclistes als vehicles que giren a la dreta per a accedir a un camí o habitatge. Este és l'aspecte més crític en qualsevol carril bici, i augmentaria la possibilitat que un vehicle impactara contra una bici.


4t Els cotxes estacionats amaguen els cotxes que transiten pel carrer a un cotxe que isca d'un camí o habitatge i vol incorporar-se al trànsit. Es multiplica així la possibilitat d'impacte entre vehicles a motor.

5è Si l'ample de la zona asfaltada és de 12 metres, l'espai es repartiria en 2 metres d'estacionament, 2,80 metres d'estacionament més 2 metres de carril bici, el que deixaria 2,6 metres per cada carril de circulació. Este ample el considerem insuficient perquè reduiria moltíssim tant la seguretat del trànsit a motor com de la resta d'usuaris de la via. Recordem que en l'actualitat hi ha una ratlla discontínua i el límit de velocitat és de 50 km/h.

6è Este espai d'aparcament es gasta de forma puntual, donat que els residents aparquen dins la seua propietat, a més que hi ha alternatives privades -parkings del Villarreal C.F.- i públiques d'aparcament.

Vila-real en bici no considera prioritari este carril bici, però si necessari donat que pot augmentar l'oci al vial i paratge. A més d'animar a més gent a utilitzar la bici, això faria més visible l'opció de la bici  com alternativa de mobilitat a la nostra ciutat. Encara això, ja que hem tingut precedents de projectes de carril bici frustrats a Vila-real, pensem que les coses s'han de fer bé. I pensem que no es pot posar en compromís la seguretat de tots els usuaris pel vial -vehicles de motor, bicis i peatons-. Vila-real en bici creu que la proposta que conserva els dos aparcaments posa greument en perill la seguretat vial, mentre que l'altra proposta tracta de llevar només part del lloc d'estacionament a un espai que tan sols s'ompli puntualment.


En resum, acabarem dient que carril bici a l'Ermita sí! però llevant l'aparcament del costat dret. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario